Games: FIFA 16 review

fifa 16 review

Electronic Arts brengt met FIFA 16 de sfeer vanuit de digitale stadions naar huiskamers. De ontwikkelaar heeft niet stil gezeten en richt zich met FIFA 16 niet alleen op de sfeer maar ook de ontwikkelingen over het hele veld zijn meegenomen. Waar deze aanpassingen heeft doorgevoerd lees je in deze FIFA 16 review!

Verdedigen is beter geworden

De focus van de ontwikkelaar van het spel  was gericht op de innovatie rondom de gameplay. Een van  de punten was het verbeteren van de verdediging.  25 nieuwe features zorgen ervoor dat de verdediging aanzienlijk verbeterd is. De één op één momenten zijn stukken dynamischer geworden. Dit uit zich in betere bewegingen, beter afstemmingen op andere speler en meer dynamiek. FIFA 16 lijkt wel vol te zitten met nieuwe en het lijkt er ook op dat tackles beter aankomen, beeld mooier is geworden en de spelers sneller overeind staan

SPITSEN EN AANVALLERS

Op het middenveld en voorhoede lijkt het erop dat er ook een aantal mooie verbeteringen zijn gemaakt. Spelers lijken meer strakke passes te geven en de automaat brengt de spelers beter bij de bal. Dat resulteert in een leuke steekpass waarom een andere speler beter naar de bal gebracht wordt.

Grafische aspecten

Bij een replay van een gemist doelpunt of juist wel een goal, lijkt het grafische geheel niet heel veel mooier. De spelers hebben geen andere of mooiere grimas op het gezicht. Wel is duidelijk als je FIFA 15 en FIFA 16 naast elkaar bekijkt dat ze het onderdeel niet vergeten zijn. Toch zijn de wijzigingen niet heel erg groot. Het is wel goed te zien en te merken dat het weer een update heeft gehad. Het we heeft effect op de velden en het weertype is erg dynamisch

Damesvoetbal

Een van de leuke nieuwe zaken in de FIFA 16 is toch wel dat er met dameselftallen gevoetbald kan worden. Niet eerder was die mogelijkheid aanwezig. Leuk om te zien dat de ontwikkelaar dus ook aan het emanciperen is. De damesteam spelen wel iets ‘trager’ maar dat wordt dan weer leuk gecompenseerd met een stukje tactiek. Een leuk item wat wat mij betreft doorontwikkelen mag voor FIFA 2017

verbeterpuntjes

FIFA 16 is een spel waar je tevreden over kan zijn. De gameplay is weer als vanouds, de spelers zijn weer top en de nieuwe zaken in het spel zijn overvloedig. Wel waren er een aantal verbeterpuntjes te vinden. Bepaalde spelers zien er dan niet realistisch uit en steekpasses lijken wel sneller onderschept te worden.

Ondanks dat we voornamelijk tevreden zijn over de game zijn er helaas wel wat kleine minpunten. Zo zien sommige spelers (denk aan Jasper Cillisen) er totaal niet realistisch uit en lijken ze ook echt niet op de echte spelers. Daarnaast zijn de steekpassen aangepast waardoor er af en toe een totaal niet geplande pass wordt gegeven door de lucht. De steekpassen worden vervolgens ook sneller onderschept wat wel ontzettend realistisch is en dus eigenlijk meer een ergernis is geworden dan een minpunt. Ook zou de ontwikkelaar iets kunnen doen aan het Nederlandstalige voetbalcommentaar. Deze komt het spel niet ten goede. Sterker nog, de sfeer van de game wordt eigenlijk wel een beetje om zeep geholpen.

FIFA 16 review (overall)

FIFA 16 is gewoon een goed spel en eigenlijk moet je niet zeuren. Ook dit jaar wist de ontwikkelaar weer een scala aan verbeteringen door te voeren en die komen het spel echt wel ten goede. Het spel zelf oogt mooi en compleet en wat mij betreft voldoet het prima! De sterk vernieuwde gameplay maakt het verschil en de verdedigers zijn in de ontwikkeling niet achter gebleven. Al met al weer een stapje dichter bij het realistischere voetbal op een console. Maar een mens moet wat te zeiken hebben en dan kom je weer uit op het realisme in de grafische aspecten van bepaalde spelers. Deze moeten echt beter kunnen.

Ik denk wel dat FIFA 16 gewoon weer een klassieker is die je in de kast moet hebben staan. Kortom een leuk spel dat weer de moeite waard is.

(hier een video review van FIFA 16)